Kort sagt: Vi er her for landbruget!

Skrevet i samarbejde med Kristian Nørgaard, RV-kandidat til Region Syddanmark Hvordan vi er nået hertil, er en gåde. Det konventionelle landbrug er forhadt, landmænd svines til på de sociale medier, og fra Christiansborg er der i årevis kun kommet mere bureaukrati og strengere krav til hvordan man som landmand må agere og drive sit landbrug. … Fortsættes

Kort sagt: Fri mig for jantelovspolitiet!

Sommerferien er slut, eller i hvertfald næsten. De seneste dage har regeringen fremlagt et udspil til en skattereform. En række initiativer som allesammen er med til at gøre det billigere af være dansker. Et punkt, som er virkelig interessant, er en sænkelse af registreringsafgiften. Regeringen vil lave en flad afgiften på 100 pct. for alle … Fortsættes

I har ikke patent på at være grønne

“Miljøsvin”, ”I borgerlige mener jo ikke, at klimaforandringerne er menneskeskabte”, ”Det er kapitalismen der er skyld i globalopvarmning”. Sådan nogle kommentarer ikke ikke uvant at få smækket i hovedet, når man er en borgerlig klimaordfører, og man møder en som vægter klimapolitik og hele problemstillingen med global opvarmning højere end noget andet. Og ikke, at jeg … Fortsættes

Der skal være plads til alle. Bortset fra landmændene…

Alle, uanset hvem du er og hvor du kommer fra, skal have samme muligheder og behandles med samme respekt. Til gengæld sætter vi retningslinjerne, indskrænker dine muligheder og regulerer din adfærd, hvis det ikke går efter vores bog. Sådan fungerer det når partier til venstre fra midten’s politik bliver til virkelighed. I dette indlæg sætter … Fortsættes

Grib mulighederne: Bind Danmark sammen

  Hvor end du bringer motorveje eller vejforbindelser på banen i landet, vil man altid møde stærke holdninger, fordi uanset hvor i landet man befinder sig, føler man sig overset. Og alle har ret. Infrastrukturen i hele Danmark sejler. Uanset hvor man befinder sig, vil der altid være en strækning, som kan bygges eller udvides … Fortsættes

Elbiler: Afgiftspålægning er ikke værdipolitik

  Vi skal tilbage til 2015, hvor den nyvalgte V-regering i samarbejde med Det Radikale Venstre, Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti vedtog, at elbilerne ikke længere skulle være fritaget for registreringsafgiften. Siden da har der væltet en bølge af kritik ind over specielt Venstre, fordi dette har vist, at der i 2016 er blevet solgt mange … Fortsættes

Taxilov: Ét skridt frem og to tilbage

I dag præsenterede Regeringen samt Socialdemokraterne, Radikale Venstre, SF og Dansk Folkeparti en ny taxalov. Forhandlingerne om en ny taxilov har stået på siden starten af december, hvor Transportminister, Ole Birk Olesen, præsenterede regeringens forslag til et nyt udspil. Dengang var jeg yderst tilfreds med hvor dette førte hen, da regeringens daværende udspil åbnede op … Fortsættes

2017: Et transportpolitisk år?

Det er godt en halvanden uge siden, at vi alle stod på en stol foran TV’et og sprang ind i det nye år. Og jeg gjorde det med et smil på læben, da jeg i løbet af december havde lagt mærke til, at der kom gode udspil fra den nye regering i forhold til transportområdet, … Fortsættes

PSO-afgiften blev afskaffet, men…

Sent torsdag aften landede regeringen samt næsten alle partier, lige bortset fra Alternativet og Enhedslisten, en aftale, som afskaffer den meget omdiskuterede PSO-afgift. Afgiften blev indført tilbage i 1998 under den daværende SR-regering, og skulle dække udgifterne for de energiteknologier, som endnu ikke kunne klare sig på markedsvilkår, samtidig med, at den skulle støtte forskning … Fortsættes

Lad os snakke om bæredygtighed

Det er blevet tid til mit første blogindlæg. Og jeg vil starte hårdt ud med en lille opfriskning af, hvad begrebet “Bæredygtighed” egentlig betyder. For ordet bliver ganske enkelt misbrugt, både af venstrefløjen, men også af journalister. Når man høre begrebet “bæredygtighed” kan man også ofte blive ledt vildt af ordet. Det tog da også … Fortsættes

Prioriter infrastrukturen

I marts udgav World Economic Forum en rapport om konkurrenceevne, som viste at Danmarks vejnet var faldet ned til en 16. plads, under lande som f.eks. Spanien der i adskillige år har været i økonomisk krise. Undersøgelsen underbygger påstanden om, at vi i Danmark har et stort efterslæb på investeringer og renoveringer af vores infrastruktur … Fortsættes

Ubetinget succes på fire hjul

Da regeringen, i samarbejde med resten af blå blok, valgte at nedsætte registreringsafgiften fra 180 % til 150 % i finansloven for 2016 lød der et ramaskrig fra venstrefløjen. Endnu en gang skulle man høre på den evige klagesang om, at det var ’de rige™’ der fik skattelettelser, på bekostning af de svage, de syge, … Fortsættes

Til grin for egne penge

For et par uger siden havde Jyllands-Posten en artikel om to nye godsterminaler i hhv. Esbjerg og Hirtshals, som nu står tomme og ubenyttede hen. Terminalerne har kostet de danske skatteydere 133 millioner kroner, og på trods af advarsler fra Banedanmark om, at der var store betænkeligheder ved projekterne, så var Christiansborg allerede så forhippet … Fortsættes

150 procent håbløshed

I Danmark er bilen en essentiel del af mange mennesker og familiers hverdag, inklusiv min egen. Den forkorter for mange mennesker den daglige transporttid betydeligt og giver en fleksibilitet i hverdagen, som den offentlige transport aldrig vil kunne, uanset hvor mange penge der blev kastet efter den. Dette gør sig især gældende, når man bevæger … Fortsættes

Uber er kommet for at blive

De seneste måneder har der været stor fokus på Uber – en app der gør det muligt at blive transporteret fra A til B af privatpersoner, hurtigt, nemt og ikke mindst billigt. Uber er blot en af en lang række tjenester, som faciliterer den nye bølge af deleøkonomi, og mange flere vil i de kommende … Fortsættes