Kort sagt: Nationale test er ikke ikke fandens værk

Vi hører tit hvor forfærdelige de nationale test er. Og egentlig stopper det ikke ved dem – nej for tiden er der ingen grænser for, hvor meget negativt, der kan siges om stort set alle former for test. Men er der overhoved hold i kritikken? Det korte svar er nej. For det, at vi tester folkeskoleelever … Fortsættes

Den der tror sig færdiguddannet er mere færdig end uddannet.

I et samfund hvor forventningerne til fremtidens arbejdskraft er mere og mere omskiftelige, bliver det samtidigt mere usandsynligt, at man kan “nøjes” med en enkel uddannelse. Men hvordan skal vi indrette fremtidens uddannelser for at de kan tilpasse sig forventningerne fra arbejdsmarkedet? og hvilken rolle skal efteruddannelse spille?   Skal den første 1/4 af livet nødvendigvis … Fortsættes

Uddannelsespolitisk reportage fra Folkemødet

Uddannelsespolitik var på årets folkemøde det 4. mest omdiskuterede emne og var således tema for hele 138 debatter. Jeg havde som uddannelsesordfører fornøjelsen af at deltage i et par af dem, og i dette blogindlæg bliver I derfor taget med til flere debatter:  Debatten om ret og pligt i uddannelsessystemet hos Socialdemokratiet, om vilkårerne for … Fortsættes

Projektgruppen fortæller: Derfor er vejledning vigtigt!

Hvorfor er vejledning i folkeskolen egentlig så vigtigt at sætte fokus på? Før her nogle af medlemmerne i VU’s projektgruppe fortælle om hvorfor de vil være med til at sætte sagen på dagsorden.   William Nordby Nielsen – fritvalgt i Politisk Udvalg: Uddannelsesvejledning er vigtigere end nogensinde før. Det skyldes, at det fra statslig side … Fortsættes

Folkeskolen: Hvad kan vi lære af andre lande?

Den danske folkeskole er en af de dyreste i hele verden, men desværre langt fra den bedste. Men hvorfor bliver vi gang på gang slået af lande som Finland, Estland og Holland i de PISA-undersøgelser, hvor vi har rykket os alt for lidt den seneste tid?   PISA-programmet er et samarbejde imellem landene i OECD, hvor eleverne … Fortsættes

Hvad skal man mene? Universitetsuddannelser til fremtiden

Det sidste år har universitetsudvalget set på, hvordan man kan styrke de danske universiteter. I mandags blev sløret så løftet for de 37 anbefalinger, der er resultatet af udvalgets arbejde. Men hvad skal man egentlig mene om udvalgets forslag? Vi dykker ned i de mest centrale og mest omdiskuterede punkter i dette blogindlæg.   Den … Fortsættes

KORT SAGT: Hvad skal vi mene om udflytning af uddannelser?

Regeringen har med udflytningsrunde 2.0 bebudet at 500-1000 uddannelsespladser flyttes ud i landet, men er udflytning af uddannelsespladser overhoved en god ide? Vi dykker ned i det aktuelle tema i dette blogindlæg.   Udflytningen af statslige arbejdspladser splitter i den grad hovedstaden – og særligt de berørte embedsfolk i hovedstaden fra udkantsdanmark. Arbejdspladser er i … Fortsættes

2018: året for bedre uddannelse?

Vi skriver nu 2018, men hvad byder det nye år egentlig på, når det kommer til uddannelse? Vi dykker ned i dagsordenen for det nye år og ser på hvad der er på tegnebrættet! SUen på slankekur I forhold til det vi allerede ved er på tegnebrættet så står det helt klart, at der kommer til … Fortsættes

Året der gik…

  Hvad skete der i grunden i 2017 når det kom til uddannelsespolitikken? Dette blogindlæg dykker ned i de forskellige debatter og tiltag, der har sat præg på året der gik.   År 2017 blev startet ud med en pulje til sårligt udfordrede skoler. Puljen på i alt 500 mio. har til mål at løfte … Fortsættes

Bevillings… hvad for en nød?

  I sidste uge blev der forhandlet et nyt bevillingssystem på plads for de videregående uddannelser. Helt overordnet bliver der gjort op med færdiggørelsestaxametret, sat fokus på beskæftigelse efter endt uddannelse, og den største del udgøres nu af et aktivitetstilskud, hvor det er antallet af timer den studerende har på sit studie, der er afgørende.   … Fortsættes

Giv retten til vejledning tilbage

Efter at have været ude til et væld af Demokratiets dage arrangeret af DUF på diverse erhvervsuddannelser, HF, VUC og produktionsskoler så er nødvendigheden af et bedre vejledningssystem meget klart for mig. Ude på skolerne, har jeg mødt et væld af elever, der alle efterspørger det samme: bedre vejledning. Det er helt ekstremt ærgerligt, at … Fortsættes

En overset nyhed?

Mens Kommunalvalget blev skudt i gang undgik den seneste trepartsaftale manges øjne. Aftalen berør imidlertid noget helt centralt, og noget der kun bliver mere og mere væsentligt over de næste år: nemlig efteruddannelse. For der er en hvis begrundet frygt, når det kommer til fremtiden. Og nervøsiteten over at ”robotterne kommer” er ikke grebet ud … Fortsættes